Biznes w Polsce

Znak stop dla branży TSL. Czy można ominąć pakiet mobilności ?

Martyna Skowrońska

Założenia pakietu mobilności

W przeciągu ostatnich tygodni w branży transportowej zaczęło robić się gorąco i nie jest to związane z nadchodzącą falą upałów. Przyczyną wielkiego poruszenia stało się oficjalne przyjęcie Pakietu Mobilności przez Parlament Europejski. O ile pakiet ten wiąże się z wieloma korzyściami, jednak ich głównym beneficjentem nie są przedsiębiorcy, a kierowcy. Przed przedsiębiorcami głównie stoi wyzwanie dostosowania się do nowej, legislacyjnej rzeczywistości. Użycie pojęcia wyzwania nie jest przypadkowe, doskonale podkreśla bowiem powagę wprowadzonych regulacji prawnych.

W skład Pakietu Mobilności wchodzą trzy rozporządzenia, które kształtują nowe prawo transportowe oraz zmieniają obowiązujące dotychczas wymagania w zakresie maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennych i tygodniowych okresów odpoczynków, a także przepisy dotyczące tachografów i kontroli drogowych. Zmianie podlegają również warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz kwestie związane z delegowaniem kierowców w sektorze transportu drogowego.

Głównym celem wskazanych regulacji jest znalezienie równowagi pomiędzy bezpieczeństwem, sprawiedliwością społeczną oraz zrównoważoną gospodarką w obszarze transportu, a związane jest to głównie z różnicą cen, która uwidacznia się w przypadku porównania ofert przewoźników ze wschodniej oraz zachodniej części Europy.

Wszystko to brzmi bardzo rozsądnie i na pierwszy rzut oka wydaje się wspaniałym rozwiązaniem.  Regulacje te wpłyną jednak znacząco na zasady dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych, co dla wielu przedsiębiorców będzie oznaczało utrudnienia.

Szczegóły zmian i sankcje

Najwięcej zmian pojawiło się w przypadku „czasu prowadzenia pojazdu”. Od teraz każdy odpoczynek trwający ponad 45 godzin kierowca będzie musiał spędzić w miejscu posiadającym odpowiednie zaplecze sanitarne np. w motelu. Oprócz tego kierowca ma obowiązek powrotu do centrum operacyjnego mieszczącego się w kraju głównej siedziby firmy (bazy) lub swojego miejsca zamieszkania, co najmniej raz na cztery tygodnie. W związku z tym, przy powrocie na bazę lub do domu, istnieje możliwość przedłużenia jazdy dziennej oraz tygodniowej nawet o dwie godziny. Jest to możliwe po zrobieniu 30 minutowej przerwy przed dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu oraz zrekompensowaniu tego czasu podczas innego dowolnego odpoczynku w ciągu trzech następnych tygodni. Ponadto każdy pojazd musi pojawić się w centrum operacyjnym firmy co najmniej raz na osiem tygodni.

Zmianie uległy również zasady dotyczące kabotażu. Dotychczas w przypadku transportu międzynarodowego istniała możliwość wykonania trzech operacji w ciągu siedmiu dni. W ramach pakietu mobilności został dodany czterodniowy okres przerwy pomiędzy kabotażami tym samym pojazdem w tym samym kraju.

Pakietu Mobilności zmodyfikował nie tylko dotychczasowe przepisy, ale przy jego pomocy wprowadzono również nowe rozwiązania.

Po pierwsze, kierowcy po przekroczeniu granicy będą zobowiązani do dokonania odpowiedniego wpisu kraju w pierwszym możliwym bezpiecznym miejscu. Obecnie nie są znane szczegóły na temat procedury wpisu oraz formy jego udokumentowania. Wydaje się jednak, że obowiązek zapewnienia odpowiedniego urządzenia rejestrującego, będzie spoczywał na przedsiębiorcach wysyłających swojego pracownika za granice.

Kolejną kwestią jest obowiązek zamontowania w ciągu dwóch najbliższych lat inteligentnych tachografów drugiej generacji. Dotyczy to głównie nowych pojazdów. W przypadku tych starszych, pojawia się obowiązek ich wymiany na nowocześniejsze. Jest to kolejny obowiązek, którym obarczeni zostają przedsiębiorcy i kolejne wydatki, które będą musiały zostać uwzględnione w ich planie finansowym.

Naruszenie powyższych przepisów będzie wiązało się z utratą „dobrej reputacji” i dodaniem do tzw. ratingu przedsiębiorstwa, określającego np. współczynnik występowania naruszeń. Fakt ten będzie odnotowany w rejestrze ERRU (Ewidencji Przedsiębiorców Transportu Drogowego) lub KREPTD (Elektronicznym Rejestrze Przewoźników). Takie zgłoszenia mogą wpłynąć na pogorszenie międzynarodowych kontaktów oraz utarte potencjalnych klientów i kontrahentów.

Rozwiązanie dla branży TSL

Jak można zauważyć zmiany wprowadzane przez Pakiet Mobilny korzystnie wpływają na warunki pracy kierowcy. Jednak to przedsiębiorca zostaje zobowiązany do poniesienia kosztów każdorazowego powrotu pracownika z zagranicy, odpoczynku, wymiany tachografów itp.

Takie zmiany mogą najbardziej doskwierać mniejszym firmą, które w związku z ograniczeniem dostępu do rynku opierającym się na obostrzeniach w zakresie kabotażu oraz konieczność powrotu w określonym przedziale czasu, będą narażone na wysokie wydatki. Szacuje się, że konsekwencją wprowadzenia nowej regulacji jest wzrost kosztów pracowniczych nawet o 40%.

Sytuacja jest o wiele poważniejsza, w przypadku przewoźników świadczących usługi w państwach oddalonych o wiele tysięcy kilometrów od ich siedziby. Należy pamiętać, że siedziba przewoźnika powinna znajdować się w miejscu pracy jego kierowców. Co oznacza, że kierowcy powinni zaczynać lub kończyć przewóz w państwie, w którym znajduje się centrala firmy. Jednak nie zawsze tak jest. Dlatego też bardzo korzystnym rozwiązaniem staje się założenie spółki w państwie, w którym rzeczywiście usługi transportu są świadczone.

Obecnie najpopularniejszymi kierunkami w branży transportowej są Niemcy oraz Francja. Otworzenie spółki w jednym ze wskazanych państw może znacząco wpłynąć na ograniczenie kosztów, które są generowane w związku z wdrążaniem nowych regulacji. Koszt spółki zwróci się bowiem już przy kilku mandatach. Obecnie rozwiązanie to stosuje coraz więcej firm transportowych.

Oznacza to, że w razie posiadania firmy z siedzibą w Niemczech oraz realizowaniu przewozów na ternie tego państwa, nie mamy do czynienia z transportem międzynarodowym. Oznacza to, że wiele rozwiązań zawartych w Pakiecie Mobilności nie będzie miało zastosowania. Jest to świetnie rozwiązanie zwłaszcza dla firm transportowych, które swoje siedziby mają we wschodniej części Europy.

Masz firmę w branży TSL i chcesz dostosować się do pakietu mobilności? Napisz do nas office (at) oniszczuk.com

Autor: Martyna Skowrońska

Maciej Oniszczuk

Zobacz, również

Dodaj odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Więcej z kategorii: Biznes w Polsce