Biznes w PolscePolskie prawo spółek

Elektroniczne postępowanie rejestrowe ruszyło 1 lipca 2021 r. To już pewne!

Elektroniczne postępowanie rejestrowe ruszyło 1 lipca 2021 r. To już pewne!

Przepisy nowelizujące ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie elektronicznego KRSu istnieją już od dłuższego czasu, wielokrotnie ich wejście w życie było przesuwane ze względu na brak gotowości systemu teleinformatycznego. Czasem nawet na chwilę przed dowiadywaliśmy się, że elektroniczne postępowanie rejestrowe jeszcze nie ruszy. 1 lipca obudziliśmy się jednak
w nowej KRSowej rzeczywistości.

Postępowanie elektroniczne, ale gdzie?

Informacja o portalu obsługującym elektroniczne postępowanie rejestrowe powinna zostać zamieszczona na stronie Ministra Sprawiedliwości. Wpisując w wyszukiwarkę hasło „elektroniczne postępowanie rejestrowe” na stronie gov.pl wyświetlają nam się nieaktualne informacje o tym, że postępowanie ruszy 1 marca 2021 r.

Stwierdziliśmy, że zadzwonimy do sądu – przecież musi wiedzieć jak teraz składa się wnioski. Niestety sekretariat jednego z wydziałów KRS w Polsce odpowiedział, że żaden sąd nie wie gdzie się to robi i jak to ma wyglądać, więc najlepiej dzwonić do Ministra. Na szczęście pracownicy infolinii S24 już wiedzieli! Elektroniczne postępowanie rejestrowe obsługuje zupełnie nowy portal, tzw. Portal Rejestrów Sądowych (PRS): www.prs.ms.gov.pl. i owy portal działa!

Pierwsze wrażenia

elektroniczne postępowanie rejestrowe

Pierwsze wrażenia z przejrzenia portalu? Odpowiadam: nie jest źle, a po trochę więcej szczegółów zapraszam poniżej.

Po pierwsze, portal daje nam możliwości:

  • wyszukiwania KRS,
  • złożenia e-formularza KRS,
  • przeglądania akt rejestrowych KRS,
  • bezpłatnego zgłaszania dokumentów finansowych,
  • przeglądania dokumentów finansowych,
  • przejście do systemu S24.

Elektroniczne przeglądanie akt KRS

Wyszukiwarka i przeglądarki akt nie wymagają rejestracji w systemie.
Co ciekawe, dzięki PRS możemy przeglądać dokumenty i informacje o spółce, do których nie mielibyśmy dostępu poprzez ściągnięcie odpisu KRS.  Tradycyjnie możemy zamówić takie akta do sądu i tam je przeglądać. Teraz będzie to możliwe online. Wpisując w przeglądarkę akt nr KRS konkretnej spółki pojawiają się miejsca na takie informacje jak m.in.: umowa spółki, tekst jednolity, lista wspólników (a proszę pamiętać, że w odpisach KRS nie widnieją np. wspólnicy sp. z o.o. posiadający mniej niż 10% udziałów, a na liście widnieją wszyscy) i wiele innych.

Składanie e-formularzy KRS – czy muszę osobiście?

Do złożenia e-formularza KRS niezbędne jest posiadanie konta na portalu, jednak nie musi to być konto właściciela czy zarządu spółki. Dokumenty mogą przygotować osoby trzecie, a kto się pod nimi podpisze to inna kwestia. Do zarejestrowania potrzebujemy się jednak uwierzytelnić, czy to ePUAPem, czy eDowodem, czy poprzez bank. Najprościej zrobić to przy pomocy ePUAPu. Wniosek? By skorzystać z portalu trzeba mieć polski numer PESEL. Co gdy go nie mamy? Możemy wyznaczyć profesjonalnego pełnomocnika – on też może wysłać za nas wniosek, system nam na to pozwala. Jeśli do wniosku miałyby zostać dołączone dokumenty wymagające osobistego podpisu np. oświadczenie o wyrażeniu zgody na pełnienie funkcji członka zarządu, to możemy je dosłać pocztą do sądu.

E-formularze i podpisy

Wzory formularzy rejestrowych są już w systemie przygotowane. Merytorycznie musimy w nich wypełnić dane takie same jak w formularzach papierowych. Do każdego wniosku możemy załączyć dokumenty zewnętrzne opatrzone wcześniej podpisem elektronicznym np. ePUAPem. Dokładna instrukcja podpisywania dokumentów została zamieszczona na PRS
w zakładce informacje.

Inne wnioski

PRS pozwala również wysłać tzw. Inne wnioski, czyli takie do których nie powstały formularze, np. wniosek o wyznaczenie biegłego rewidenta
albo o przyjęcie do akt rejestrowych dokumentów. Przy takim wniosku pokazuje się kilka okienek do wypełnienia konkretnych danych, np. sądu właściwego i uczestników postępowania. Treść wniosku musimy skonstruować jednak sami. Tutaj nie ma gotowym wzorów. Pojawia się okienko edycji tekstu – trochę uproszczone w porównaniu do standardowego programu Word.

Jeśli czegoś nie wiesz, patrz do instrukcji

Na pierwszy rzut oka system wygląda dość czytelnie. Trudno o bardziej szczegółową opinię bez skonstruowania i wysłania konkretnego wniosku.
W razie problemów warto zaglądać do zakładki Strony Pomocy. Znajdziemy tam dość precyzyjne instrukcje wyjaśniające poszczególne kroki, tj. wypełnianie wniosku, zakładanie konta, podpisywanie dokumentów, czy dokonywanie płatności. Dlatego, jeśli czegoś nie wiesz patrz do instrukcji.

autor: Agata Piłat

Zobacz, również

Komentarze są wyłączone

Więcej z kategorii: Biznes w Polsce